Allmän fakta:

Motorrumet på BMW M3 E30 1987M3 E30 är en av de mest underhållande och samtidigt dugligaste och mest pålitliga landsvägsbilar man kan köpa. M3 är närmast en homologeringsspecial, dvs. landsvägsversionen av en racervagn. Sådana byggs för att bilen i fråga inte ska klassas som prototyp. På hösten 1985 presenterades M3 på Frankfurt-salongen men produktionen kom inte i gång förren på hösten 1986. Under huven satt en fyrcylindrig motor som stammade ända ifrån 60-talets början, men den hade narturligtvis genomgått många föryngrings kurer under resans gång.
Redan 1981 hade BMW-teknikerna börjat arbeta på den blivande M3-motorn. Ett vanligt 1,5-liters gjutjärnsblock begåvades med en fyrventilstopp, som delvis ärvts från sexcylindriga 635 CSi. Men den första M3-motorn var inte på1,5-liter utan hade en volym av 2,3-liter - här hade det borrats!
Medan en vanlig 323i-motor på den tiden gav 139 hästar levererade den fyrcylindriga M3-maskinen 195 hk. Den första M3-serien omfattar åren 1987-91 och kallas E30. Nästa kaross fick namnet E36.

1987 års modell var den vanligaste i Sverige, tätt följd av 88:an. Nästan alla hade elsollucka, elstolar, ställbar ratt, ställbart ljus och en del andra finesser. Karrossen är sänkt, framvagnen annorlunda, styrningen mer direkt, ABS och 15-tums hjul är standad men 16-tummare fanns som tillval. Våren 1987 byggdes 505 exemplar av M3 Evolution, som saknade katalysatorrening.

BMW M3 E30 1989

1988 var det ingen större förändringar. Men centrallås blev standard. Även våren 1988 byggdes Evolution-bilar, helt logiskt kallade Evo II. 501 ex. blev det. De saknade kat. och motorn gav 220 hästar. Dessutom för att inte mindre än 16 gånger tidigare hade en Europamästare kört en BMW, och inte minst med Roberto Ravaglias framgångar med M3.an, lät så BMW mellan oktober och november tillverka en begränsad upplaga av M3 ”Europameister”. Denna M3.a hade en speciell utrustningsnivå; alla var macaoblåa till färgen. Klicka här för att läsa mer.

1989 Inga nämnvärda förändringar, men nu fanns det en M3 cabriolet med elektrisk.sufflett . Modellen började byggas redan i mars 1988 men produktionen upphörde redan juni 1989. Förutom cabrion så började tillverkningen i april av specialutgåvan Ravaglia/Cecotto. Engelsmänen fick "Ravaglian" som endast tillverkades i 25 st exemplar och endast i nogarosilver eller misanoröd. Samtliga lär ha haft elektrisk taklucka. Ravagliamodellen kostade i England 26850 £.
På den Europeiska kontinenten hette denna modell ”Cecotto” och tilldelningen här blev 480 st och här kunde man välja mellan färgerna; misanoröd, nogarosilver och macaoblå. Anledningen till att den fick namnet ”Ravaglia” i England var helt enkelt att hans namn var betydligt mer välkänt där än Johnny Cecotto.
”Cecotton” och ”Ravaglian” hade samma 215 PS starka motor som sedan kom som standard i M3.an fr.o.m. september 1989. Modellerna var dessutom beprydda med tilläggsspoilers i likhet med ”Evolution II”. Dessutom fanns 16” fälgarna med svartlackerade kryssekrar. Mer detaljerad info om Ravaglia/Cecotto finns att läsa här.

1990 kom det en starkare motor i M3. Volymen var nu 2,3 liter och effekten 215 hästar vid 6.750 rpm. Samma motor satt i Cecotton året innan. Övriga skillnader mot den tidigare 195 hk motorn var: Fanns att få färgerna Alpinweiss II, Brillantrot, Diamantschwarz. och Sterlingsilber. Treekrade M-sportratten från M5.an blev standard, slutljuddämparen modifierades för bättre ljuddämpning, d.v.s. en annan insats, dessutom blev slutrören rostfria och polerade. Styrenheten modifierades och andra kamaxlar monterades. Insugningskanalerna i topplocket är upptagna till 28 mm. 48 mm insugningsrör (46 mm hos tidigare std, E1 samt E2) som även leder till större hål i flänsarna mot topplocket samt större insugs/gasspjäll. Dessa gjordes dessutom tunnare. Det nedre luftburksutrymmet gjordes större och insugningsröret blev också grövre.

Motormodifikationerna medförde att det maximala vridmomentet, 230 Nm, erhölls vid 4600 varv/min jämfört med 195 PS motorns 4750 varv/min. Topphastigheten ökade till 241 km/tim samtidigt som accelerationen till hundra kapades med 2 tiondelar. Denna motoruppdatering medförde att motorn fick ett än bättre effektförhållande i förhållande till cylindervolymen, ”Världmästaren i effekt per liter för sugmotorer med katalysator” titulerades denna motor under en tid, sedan kom ”Sport Evolution”!

Motormodifieringarna medförde även att bränsleförbrukningen i snitt sänktes med ca. 5 %. I Sverige var nypriset på M3.an 317 500 kr. USA fick inte ta del av denna modell. I mars 1990 kom cabrioleten tillbaka. Även här var motorn på 2,3-liter. Mellan januari och mars 1990 byggdes M3 Sport Evolution i 600 exemplar. Dessa bilar hade 2,5-liters maskiner med katalysator och de fanns bara i rött eller svart. I utrustningen ingick ställbara spoilers fram och bak, speciella Motorsport-stolar, specialratt, röda bilbälten och belysning i växelspaks- knoppen. Ett tillval var skinklädsel. Extra fränt var plattan med serienummret som satt på konsolen!

 

Teknisk data 1987:

Motor
4cyl vätskekyld radmotor med två öveliggande kamaxlar och ventiler per cylinder. Katalytisk avgasrening. Bränslesprutning med Borsch Motronic digitalstyrd motor elektronik. 5-lagrad vevaxel. Borrning/slag 93,4/84 mm, volym 2 302 cm3. Kompression 10,5:1. Oljekylare. Max eftekt 195 hk (143,5kW) vid 6750 r/m, max vridmoment 23,4 kpm (230 Nm) vid 4 750 r/m.

Kraftöverförning
Motorn fram, bakhjulsdrift, 5-växlad sportlåda. ZF. Utväxling: 1.3,72. 2.2,40. 3.1,77. 4.1,26. 5.1,00. R.4,23. Differentialbroms med 25 procents spärrverkan. Bakaxelutväxling: 3,25

Fjädring/hjulställ
Spiralfjädring runt om. Fram fjäderben och undrre triangellänkar. Bak dubbelledande drivaxlar och snett bakåtriktade triangelbärarmar. Krängningshämmare fram och bak.

StyrningM3 E30 bromsar
Kuggstång, servo, 2,9 rattvarv. Vändcirkel 11,1 meter.

Elsystem
Generator 1 260 W. Batteri 90 Ah.

Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Kretsar axelvis, p-broms mekaniskt på bakhjulen. Låsningsfritt system (ABS). Bromssträcka 46 meter. Pedaltryck 25kp.

Hjul
Fälg 15x7 tum däck 205/55 VR 15.


Yttermått och vikter:
Tjänstevikt (kg) 1 360
Maxlast 240
Taklast 75
Släpvagnsvikt 0
Bagagevolym VDA 420 liter
Tanken rymmer (l) 55 + 15
Cw 0,33
Axelavstånd (cm) 257
Total Längd (cm) 435
Total Bredd (cm) 168
Total Höjd (cm) 137
Spårvidd fram/bak 141/144

M3 E30


M3 E30 std vs DTM